YENİDEN SEÇİLEN MUHTAR KÖYLÜLERE TEŞEKKÜR YEMEĞİ VERDİ YENİDEN SEÇİLEN MUHTAR KÖYLÜLERE TEŞEKKÜR YEMEĞİ VERDİ




Gerze Meslek Yüksek Okulu Otobüs Kaptanlığı Programı Öğretim Görevlisi Dr. Hüseyin Söyler, Türkiye’de son dönemlerde yaşanan otobüs kazalarının insan faktörü olduğunu söyledi.

Söyler, otobüs firmalarının şoförlerine belirli dönemlerde check-up yaptırması gerektiğini belirterek; “Otobüs kaptanlığı bölümü Türkiye’de sadece 3 tane üniversitede var. Sinop’ta onlardan bir tanesi. Bizim haricimizde Türkiye’de sadece 2 üniversitede daha var. Yaklaşık her yıl 30 civarı öğrenci alıyoruz. Onları 2 yılda mezun edip gönderiyoruz. Otobüs kazaları son yıllarda ne yazık ki çok arttı. Hız limitlerinin yükselmesi, otobüs teknolojilerinin çok gelişmesi, otobüslerin artık otomobillerden daha konforlu, daha hızlı taşıtlara dönüşmesi bunların hepsi etken. Ama esas kaza sebeplerine gelmek gerekirse kazaların 1 ya da 2 tane sebebi vardır diye sınıflandıramayız. Kazaların bir çok sebebi vardı. En önemli sebeplerden bir tanesi insan faktörü yani sürücü. Sürücünün otomobilde olduğu gibi, yani biz otomobil kullanırken de ne yapıyoruz? Kendimiz ayak satrancı oynar gibi. Karşıdaki ne çok iyi sürücü olursa olsun, karşıdakinin hatasını da görmek zorundasın ki hata yapmayasın. Aynı şekilde otobüste bu daha fazla riskli. Çünkü otobüste aranızda yaklaşık 40 tane yolcu var. Dolayısıyla bu yolcuların can güvenliğini sağlamak için sürücü faktörü çok önemli.” Diye konuştu.

Gerze Meslek Yüksek Okulu Otobüs Kaptanlığı Programı Öğretim Görevlisi Dr. Hüseyin Söyler, sürücü faktöründe en çok ne yaşanan sorunlardan bir tanesinin çalışma saatleri olduğunu söyleyerek; “Şoförlerimiz uzun sürede araç kullanıyor. Kanun diyor ki 4 buçuk artık 4 buçuk 9 saat günde en fazla 24 saat içerisinde bir şoför en fazla 24 saat kullanabilir diyor. Ama bu süreler istemli ya da istemsiz bilinçli ya da bilinçsiz bir şekilde aşılabiliyor. Şöyle düşünelim. 9 saat özellikle akşam evimizde kitap okurken ya da bir iş yaparken 9 saat aynı işle uğraştığımız zaman reflekslerimiz ya da kabiliyetimiz aynı olabilir mi?” dedi.

Otobüs firmalarının şoförlerine belirli aralıklarla check-up yaptırması gerektiğini belirten Söyler, “Belirli aralıklarla firmaların kendi şoförlerini tam donanımlı olmak suretiyle check-up yaptırmalı. Hastalığı var mı diye baktırmalı. Belki de kalp hastalığı ya da şeker hastalığı var ve ya şoför epilepsi krizi geçirebilir. Ama bilinmiyor. Nasıl bileceğiz? Belirli dönemlerde bunun check-up yapılmasıyla olabilir.” İfadelerine yer verdi.



Editör: Mustafa Usta